TRAVERSE 가로지르다

19 alumni van College of Design, Kookmin University, Seoul, Zuid-Korea - Dept. of Metalwork & Jewelry

30 april t/m 19 juli 2023 (verlengd t/m 26 juli 2023)

Hedendaagse sieraden in Korea laten een enorme groei zien en de afdeling Metaalbewerking en Sieraden van de Kookmin University speelt hierin een centrale rol. De relatie tussen Kookmin en Marzee begon in 2007 toen onze studenten voor het eerst deelnamen aan de Marzee Internationale Eindexamententoonstelling. Sindsdien is het een kans voor studenten om via deze Marzee-tentoonstelling hun debuut als kunstenaar te maken en na 16 jaar zijn veel studenten uitgegroeid tot fantastische kunstenaars. Je kunt hun ontwikkeling zien in de tentoonstelling Traverse. Traverse verwijst naar een artistieke ervaring gebaseerd op hedendaagse esthetiek en onderlinge communicatie. Het betekent ook dat de fysieke afstand tussen Seoul en Nijmegen verkleind kan worden door een artistieke ervaring en dat we met elkaar kunnen communiceren over geografische en culturele verschillen heen. Dongchun Lee, Professor aan de afdeling Metaalbewerking en Sieraden van Kookmin University



Choonsun Moon


Mijn herinneringen zijn geselecteerd en al het andere is vergeten. 

Mijn herinneringen zijn geselecteerd en al het andere is vergeten.

In deze serie snij en knip ik platen van hars en stof.


Ik wil respect opbrengen voor de “restjes” die zomaar worden weggegooid,

vormen die zowel toevallig als onvermijdelijk zijn omdat ze van mij komen.

Hanna Kim

Het ongewone prikkelt altijd mijn nieuwsgierigheid en maakt het alledaagse leven wakker.

Ik richt me op het tekenen van ‘een fantastische groteskheid’, gebaseerd op de grenzen tussen territoria van dieren en planten.

‘Het onbekende bestaan’ is een uitdrukking van de verborgen fantasie die ik teken en een verlangen naar een mysterieuze wereld.

Hee-ang Kim

Paddenstoelen, die vaak worden vergeleken met ‘feeën in het bos’, behoren tot het koninkrijk van schimmels en zijn geen planten of dieren. Ze zijn overal en verdwijnen dan plotseling spoorloos.

De kieuwen van paddenstoelen zijn het belangrijkste motief in mijn sieraden en de herhaling en het ritme die ze creëren, boeien me visueel.

Ik stel me voor dat ik de hoed en de kieuwen binnenstebuiten draai, waardoor contrasterende kleuren en textuur zichtbaar worden. De voorheen naar binnen gerichte delen zitten nu aan de buitenkant en de naar buiten gerichte delen zitten nu aan de binnenkant.

Heejoo Kim

Mijn werk legt het proces vast waarmee parels en koraal zich in de oceaan vormen.

Elektroforming recreëert het proces van parelvorming. Het drukt de levendigheid van de natuur en haar krachtige energie uit.

De drie halssieraden in deze tentoonstelling drukken het ritme uit dat je terugvindt in de stengels en takken van planten. Ik wilde dat het beeld en het driedimensionale effect van het object herkenbaar zouden zijn en doen denken aan bloemen, stengels, vruchten en zaden.

Hyewon Kim

Mijn werk begint met het maken van een gezicht.

Een klein gezicht heeft een onduidelijke uitdrukking.

Met gesloten ogen en een stevig gesloten mond lijkt het alsof het diep in gedachten is. Via het gezicht ontrafel ik mijn eigen verhalen. Het zijn jouw verhalen en ook de mijne.

Als het werk een proces is waarbij ik terugkijk in mijn vergeten herinneringen en mezelf terugvind, dan is de tentoonstelling een manier om toeschouwers in het kunstwerk te trekken en hen hopelijk een manier te geven om hun verhalen te vinden.

Jaewook Choi

Plastic tassen zijn er voor ons gemak en worden vaak gedachtenloos gebruikt en weggegooid.

Ik nam me voor om ze te verzamelen en te hergebruiken en in een mum van tijd had ik een breed scala aan kleuren, transparante kunststoffen en unieke materialen met gedrukte letters en patronen en kreukels verzameld.

Ik heb het materiaal op geen enkele manier bedrukt, geverfd, bewerkt of getransformeerd. Elk werk bestaat uit honderden of duizenden stukjes plastic die ik in lagen heb aangebracht. Het plastic combineert kleuren, creëert ongewone patronen en maakt zijn eigen unieke zachte en warme ‘matière’.

Jimin Kim

Mijn werk wordt gevormd tot een driedimensionale figuur door een oppervlak waar de dwarslijnen van papier dat in repetitieve vormen is gesneden, samenkomen. Verschillende lagen papier overlappen elkaar om een oppervlak te maken, en deze oppervlakken worden met elkaar verbonden tot een enkele vorm. De driedimensionale ornamenten zijn gemaakt in vele gladde, stabiele vormen.

Mijn repetitieve handelingen en de repetitieve vormen troosten me. De kleur van de ornamenten voegt een picturaal element toe en stelt de drager in staat om zichzelf uit te drukken.

Jina Sim

Elk alledaags object vormt een soort mentale of spirituele dynamiek door zijn bestaan en relaties. Wat ik met mijn werk beoog, is om zulke alledaagse dingen te zien als esthetische objecten die niet alleen bestaan voor hun praktische doeleinden.

Ontdaan van hun oorspronkelijke doel met behoud van hun uiterlijk, dient het handwerk als katalysator voor hun metamorfose. Zonder praktisch doel roepen ze andere betekenissen op, zowel vreemd als vertrouwd, waardoor de kijker er met een nieuw perspectief naar kan kijken.

Joohee Han

De serie Oval speelt met het verhaal van het ei dat zijn eigen waarde afmeet aan de normen van de omringende maatschappij.

De abstracte broches lijken massieve objecten van enigszins hard materiaal. Ze zijn echter licht, hol, halfdoorzichtig en flexibel. Als sieraad zijn de geometrische vormen minder perfect dan wanneer ze op een tafel liggen. Op het lichaam buigen ze en passen ze zich aan aan de imperfecties van het menselijk lichaam en deze transformatie van perfectie naar imperfectie roept de vraag op wat uiteindelijk de perfecte versie van het werk/onszelf is.

Jounghye Park

Planten hebben een visuele schoonheid, maar ze hebben me ook een ander perspectief gegeven door het milieu en het leven na de COVID-19 pandemie.

Ik heb geprobeerd de rol en de waarde van planten in mijn werk tot uitdrukking te brengen.

Elementen overlappen en verspreiden zich en circuleren langs de spiraalvormige structuur, waardoor de vloeibaarheid van levende dingen wordt weergegeven.

Het idee van co-existentie met de natuur heeft ook geleid tot de serie Save, gemaakt als reactie op een documentaire over het dumpen van kleding in Acra in Ghana.

Het geeft nutteloze stukken zijde nut en waarde. Het spaart dingen die worden weggegooid en het redt ons.

Junwon Jung

Op de grens tussen object en ornament, sieraden en beeldhouwkunst, illustreert Junwon Jung’s werk zijn voorliefde voor vorm en functie. Op het eerste gezicht zijn zijn stukken objecten zonder duidelijke functie, feilloos gevormd. Licht het deksel echter op, of draai het object om, en er komen nieuwe mogelijkheden aan het licht. Een stalen pin, een leisteenring, dozen die broches worden. De functie is niet langer alleen die van een object en het is deze vertroebeling van identiteit die hem het meest intrigeert.

Junmin BAE

Junmin Bae


Mijn werk verkent regelmatige patronen die kunnen worden waargenomen in het proces van celdeling of de ogen van insecten tussen enorme beelden in de microscopische wereld. Ik richt me ook op kenmerken zoals organische vormen, de co-existentie van schoonheid en groteskheid die verschijnen in de bewegingen van proliferatie en extinctie, en het contrast van positieve en negatieve gevoelens die kunnen worden gevoeld door de modificatie van cellen of tumoren. Ik probeer dergelijke vormen tot uitdrukking te brengen door kleine puntjes op het oppervlak van sieraden aan te brengen en door te prikken.


Minjung Cho

Een gipsverband, gebruikt om onze gebroken botten vast te zetten, houdt de menselijke figuur in stand. Het is net stevig genoeg om zijn vorm te behouden wanneer het in contact komt met water. Ik gebruik het als medium voor expressie en als statement. Ook al lijkt het zacht en zwak, het heeft kracht en stevigheid en ik gebruik deze paradox om de identiteit van vrouwen te onthullen. 

De baarmoeder is een symbolische voorstelling van moederschap, gevuld met dubbelzinnige verhalen. Deze gedrukte ornamenten zijn een ruimte waar vrouwen zelf de vraag kunnen stellen of ze paradoxale wezens zijn. 



Ryungjae Jung


Mijn werk definieert de betekenis van sieraden door traditionele metaalbewerkingstechnieken te combineren met 3D-printmethoden. De repetitieve elementen die door digitale replicatie worden geproduceerd, reageren op de voortdurende bewegingen van het lichaam en veranderingen in de zwaartekracht tijdens het dragen en reflecteren ook het licht in de omringende ruimte. 

De sieraden herinneren de drager aan hun unieke verbinding en interactie ermee en aan hun relatie met de omgeving.

Sangdeok Han

De broche I’m Running Late! drukt op een humoristische manier de angstige emotie uit die wordt gecreëerd door het menselijk zelfbewustzijn. Deze broche is gemaakt om empathie op te roepen en tegelijkertijd de absurditeit van ons leven te aanschouwen.

Ik werk met rijk gekleurde natuurlijke materialen, zoals rode den, bocote en ziricote hout, om hun delicate patronen en tinten optimaal tot hun recht te laten komen. Voor de speld gebruik ik nikkelzilver en roestvrij staal om een stevige maar lichte broche te maken. Om de veiligheid en duurzaamheid van het juweel te vergroten, heb ik houtolie en coatings die gebruikt worden voor snijplanken en keukengerei op het oppervlak van het houtsnijwerk aangebracht.

Seulgi Kwon

Sinds de uitvinding van de microscoop zijn cellen een bron van inspiratie. In het Engels is een cel ook een kleine kamer.

Ik heb een ‘kamertje’ samengesteld als vormgevend element in mijn werk en heb ornamenten gemaakt met siliconen. De variabele vormen, vloeibaarheid en transparantie van de fysieke eigenschappen van het materiaal reageren op de omgeving.

Het is een sieraad om de “communicatie” met het publiek en het “leven” van het werk te maximaliseren. Het is bedoeld om de beschouwingstijd van de kijker te verruimen en een nieuwe vormentaal te presenteren.

Sungyeoul Lee

Sieraden zijn niet langer simpelweg lichaamsversieringen; sommige sieraden verruimen onze zintuigen en dagen onze perceptie uit. Het idee van intimiteit werd een belangrijke inspiratiebron en is inherent aan de relatie tussen sieraden en de drager. In mijn werk probeer ik de intieme relatie tussen sieraden en ons lichaam te visualiseren. Mijn werk toont een diepe affiniteit met de drager en ik heb het gevoel dat het de fysieke en conceptuele verbinding tussen sieraad en drager uitdrukt.

Ye-jee Lee

Ik werk met een perstechniek waarbij ik metalen matrijzen gebruik die ik uit verschillende landen heb verzameld.

Hoe meer ik experimenteer, hoe meer ik verschillende manieren vind om dit proces te gebruiken. Het resulterende materiaal is licht en voordelig omdat de holte het gewicht en de benodigde hoeveelheid materiaal vermindert. Flexibele materialen zoals leer en metaalgaas bieden duurzaamheid. Door deze voordelen te omarmen, creëer ik een gedeeltelijke differentiatie in textuur te midden van de ritmische beweging en uniformiteit. Het onvoorspelbare krimpen en uitzetten van het metalen oppervlak zorgt niet alleen voor verschillende visuele effecten, maar onthult ook de toestand die bestond voor de voltooiïng van het object, wat de onbekende oorsprong van een vertrouwd object oproept.

Yeseul Seo

Ik onderhoud een nauwe band met dieren en planten, geef ze mijn aandacht en luister naar ze met zowel mijn hart als mijn oren.

Ik streef ernaar om zo onbevooroordeeld mogelijk over hen en hun levens na te denken. Wanneer ik analytische en rationele oordelen loslaat en niet probeer ze te overtreffen of te volgen, onthullen de resulterende inzichten vele verhalen. De Mingling Garden is een tedere ruimte waar de tijd zich in een rustig tempo voortbeweegt. Ik hoop dat het een plek wordt om kalm te observeren en na te denken over de voorbijgaande levens die anders misschien onopgemerkt waren gebleven zodat we tot waardevolle inzichten komen.