Huidige tentoonstellingen

8 juni t/m 20 augustus 2025

Genevieve Howard - The Dawn Chorus

sieraden
Genevieve Howard

The Dawn Chorus is a deeply personal exploration of the delicate interplay between nature, sound, form and material. Rooted in my Irish heritage and shaped by my dual practice as both musician and visual artist, this exhibition brings together sculptural jewellery, birdsong and live performance in a multi-sensory experience that seeks to slow us down and draw us back into rhythm with the natural world.
Inspired by the fleeting beauty of early morning birdsong, each piece in the exhibition translates this sound—captured from my own environment—into sculptural form. My hope is that viewers experience a sense of stillness and connection through the work, giving shape to something usually intangible. In Irish folklore, birds are seen as messengers between worlds, and in this exhibition, they represent that threshold—between what is seen and unseen, heard and felt.
Through a fusion of traditional handcraft and experimental digital techniques, I strive to create jewellery that bridges the visible and the invisible and the material and the emotional. These pieces are wearable representations of nature—bridging the body and the world around us. Shaped by the sounds of birdsong and the rhythms of the landscape, they carry a quiet echo of the natural world, allowing the wearer to carry a piece of nature’s song with them.
At the opening of The Dawn Chorus, a live harp performance—interwoven with field recordings of birdsong—brings the space to life, creating a moment where music, movement, and form converge. Throughout the exhibition, a sound piece will accompany the works, weaving birdsong and harp into a continuous thread, further immersing visitors in the experience. This exhibition invites you to listen closely, to feel deeply, and to reconnect with the quiet rhythms of nature, offering a gentle reminder to attune ourselves to the music that surrounds us in the world.

8 juni t/m 20 augustus 2025

Graziano Visintin

sieraden
Graziano Visintin, 2017

Graziano Visintin is een van de protagonisten van de groep internationaal bekende goudsmeden die bekend staat als de School van Padua. Al in zijn vroege werken presenteerde hij zich op het hoogste niveau, zowel artistiek als technisch. Deze eis aan zichzelf heeft hem gedurende zijn meer dan vijftigjarige carrière begeleid. Onder invloed van zijn leraren Pinton, Babetto en Pavan drukt hij zich formeel strikt uit, bijna architecturaal en volledig zonder opsmuk. Hij ontwikkelt zijn werken vanuit de geometrische basisvormen cirkel, vierkant en rechthoek. Het zijn werken van de grootste eenvoud, elegantie en terughoudendheid, gemaakt van kostbare materialen zoals goud, onyx, ivoor of ebbenhout. Hij behield zijn minimalistische, zeer gereduceerde stijl door de decennia heen, maar vanaf de jaren 1990 werden zijn broches en kettingen meer schilderachtig en poëtisch.

Aanvankelijk “schilderde” hij op een zeer vrije en onorthodoxe manier met niello, dat hij gestueel op de sieraden aanbracht, maar ook met bladgoud, dat hij in een licht verkruimelde vorm aanbracht. De ernst en technische bravoure blijven, maar de textuur wordt sensueler en de strengheid krijgt een poëtische diepte. Rond de millenniumwisseling wordt dit effect opnieuw gevarieerd. De gouden oppervlakken worden deels bewerkt met arceringen en naast het niello en bladgoud geeft een vleugje email het sieraad een nog schilderachtiger dimensie en een subtiele vrolijkheid.

De meest recente werken van Graziano Visintin, die begonnen in de tijd van Covid, bewegen zich nog doelgerichter in de richting van de schilderkunst, die nu het overheersende stijlmiddel is. Ze zijn gebaseerd op gekleurde tekeningen die hij in de loop der jaren heeft gemaakt. De broches lijken ingelijste informele schilderijen. De koperen platen, bewerkt met niello, email en bladgoud, worden op de zilveren drager geplaatst als kleine schilderijen of tekeningen. Sommige broches zijn gearceerd, andere worden benadrukt met edelstenen of parels, weer andere tonen bijna monochrome afbeeldingen, beschilderd met email. Het is niet verwonderlijk dat Mark Rothko en Cy Twombly tot Graziano Visintins favoriete kunstenaars behoren.

De werken van Graziano Visintin zijn wereldwijd tentoongesteld. Ze bevinden zich in musea en collecties in Pforzheim, München, Wenen, Londen, Florence, Tokio, Padua, Graz, Nijmegen, Parijs en de VS.

Angela Boeck 2025 – vertaald uit het Duits

8 juni t/m 20 augustus 2025

Julia Walter - Mother Earth

sieraden
Julia Walter

MOTHER EARTH

For a new work cycle I use earth as a sculpting material, literally from the ground of my mother's garden.
The earth is filtered and processed by hand into clay. I use this material to make wearable sculptures, which are fired in a clay oven. After firing, the sculptures range in color from light orange to dark brown, some are darkened afterwards with carbon black.

I propose that the connection between wearing, symbol, social status and magic properties of jewellery still work similar today as it did 40 millennia ago. I am inspired by iconography which all humans can read: animals, seashells, bones, plants, the human body. Are there universally intelligible symbols and archetypes, which within themselves, hold an inherent power? In their simplicity, my symbols, and the implication that they will be worn by someone, reveal an essence of humanness, at the same time leave space for new interpretations.

In deze tentoonstelling presenteer ik een eerste selectie pendanten van deze nieuwe Moeder Aarde cyclus.

Material Info:
Earth:
Planting a tree in my mother's garden, I observed the dense, plastic quality of the soil. Pelosol Brown Earth is the type of earth generally found in the region of Stuttgart and the Filder Plateau, where my family lives in Baden-Württemberg in Germany. Pelosols cover clay- and marlstones of the Mesozoic era of the landscapes of southern Germany. It is a fertile ground and its color varies from grey to brown to red, depending on the source rock. The name is derived from the Greek (pelos = soft clay, mud) and the Latin (solum = soil) and expresses the high clay content of this soil.

Fossils: While digging a garden pond, I found the fossils used in some of my work. My father’s family is located on the richest fossil sites of Baden-Württemberg, Trossingen. It is also the largest site in the world, where dinosaurs from the Triassic period have been found.
The belemnites, in the vernacular are named thunderbolt or devils fingers - actually they are fragments of the tentacles of a pre-squid, which lived in a sea millions of years ago and can be found today in the marine sedimentation of the Swabian Jurassic of the Swabian Alps.